lördag 10 december 2011

Red Velvet Cookies Med Cheesecake Fyllning Och Vitchoklad


Igår gjorde jag ett experiment och det blev minst sagt lyckat. Riktiga julkakor! Jag var ute efter en red velvet cookie. Och jag sökte land och rike runt för att finna ett recept. Men det enda jag hittade var amerikanska recept och alla innehöll red velvet cake färdigmixer. Och ja.. Det finns inte här så. Då blev det bara att inprovisera! Nu innehåller kakorna varken buttermilk eller vinäger så tekniskt sett är det nog inte red velvet. Well well.. technicalities. Dom innehåller kakao och röd färg, det räcker för mig. Men here's the kicker, det är en cheesecake fyllning i dem. Kakorna blir så perfekta att man inte vill sluta äta. Ovanpå har jag ringlat vitchoklad som kronan på verket. Dessa bör finnas bland allas julkakor och alla bör göra dem till en ny jultradition :D Det ska jag iallafall!

Cheesecake fyllning:
100 g creame cheese
5 dl florsocker
1tsk vanilj

Vispa alla ingredienserna till en slät massa. Ta sedan en tesked och klicka ut små bollar på en tallrik. Låt sedan stå i frysen ca 2 timmar.

Red velvet cookies:
125g smör
1,25 dl socker
1,25 dl farin
1 ägg
1 tsk vanilj
4 dl mjöl
1tsk bikarbonat
½ dl kakao
2 tsk röd pastafärg eller 2 flaskor röd karamellfärg

Vispa smör, socker och farin luftigt och vispa sedan ner ägg och vanilj. Vispa i den röda färgen. Blanda mjöl, bikarbonat och kakao i en bunke och vänd ner det i smeten. Ta en bit av degen  (så stor du vill att kakan ska vara) och platta ut den i handen. Lägg en tesked av den frysta fyllningen i mitten och täck den med degen. Rulla försiktigt till en boll och lägg på en papperklädd plåt. Platta till dem lite föriktigt på plåten och grädda  på 180 grader i 10-14 minuter beroende på storlek.

Topping:
100g vitchoklad

Smält chokladen och ringla över de svalnade kakorna.

3 kommentarer:

  1. Tycker jag absolut, Dom är riktigt goda! :)

    SvaraRadera
  2. Jag gör en red velvetcake, grundrecept som vanlig sockerkaka mer röd karamellfärg och lite kakao, vi ahr mycket mörkare kakao än i usa så det får man ta hänsyn till, sen har i ca 1 msk vinäger och bakpulvret sist, då bubblar det och ska ge extra fluff och lite syra. Ovan på och ev ett lager i mitten av amerikansk frosting, vaniljssocker, smör, lite mjölk ioch floursocker. Jag brukar ha riven kokos ovanpå forstingen bara för att den ska hålla sig kritvit och vara lättare att tranportera. mums!

    SvaraRadera