måndag 31 oktober 2011

Cookie Dough Cupcakes Med Marängfrosting


Hej!
Idag har jag gjort choklad cupcakes och fyllt dem med kakdeg. Jag vet, hur gott!!? Anledningen till att jag gjorde dem var för jag hade oanvänd angel feather icing i kylen.. Meeen jag hade väntat för länge så den var bara att kasta. Så nu stog jag där med färdiga cupcakes men ingen frosting.. dom dom dom dom.. Panik utbröt och jag kände att världens undergång var nära. Jag hade inget florsocker, ingen creme cheese eller andra frosting vänliga ingredienser hemma. Men det fick bli marängfrosting och det kan aldrig gå fel. Jag kan nog med säkerhet säga att det här är de godaste cupcakesen jag skapat :)

Chocolate cupcakes: (ca 10 st)
50 g smör
1½ dl socker
1 ägg
1 dl varmt vatten
2 msk kakao
2 1/4 dl mjöl
1½ tsk bakpulver

Vispa det rumstempererade smöret och sockret mjukt och luftigt. Tillsätt ägget och vaniljsockret och vispa till en jämn smet. Blanda vamt vatten och kakao tills det löst sig och vispa sedan ner det i smeten. Sikta ner övriga ingredienser och vänd försiktigt ned dem tills allt blandat sig. Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll dem till cirka hälften. Grädda den i 180 grader i cirka 25 minuter. De är klara när en sticka kommer ut ren. Ta ut dem och låt svalna helt på galler.

Cookie Dough:
50g smör
½dl farinsocker
1/4 dl socker
1 msk vatten
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl
50 g hackad choklad

Vispa smör, socker och faring till en luftig smet. Tillsätt sedan de andra ingredienserna och blanda ihop till en deg. Låt sedan stå i kylen ca 30 minuter.

Maräng frosting:
2 äggvitor
1 dl socker
½ tsk vaniljessens

Vispa äggvita och socker i en värmetålig skål över sjudande vatten. Vispa tills marängen blivit 65 grader eller tills sockret har löst sig. (känn mellan fingrarna) Ta av från vattenbadet och fortsätt vispa tills det svalnat och blivit hård maräng. Vispa i vaniljextraket. Gröp ur muffinsarna och tryck ner kakdegen. Sprita sedan ut frostingen ovanpå. :)

16 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Alltså.. jag dog ju lite när jag läste detta receptet. Gode gud va gott! Är själv superintresserad av bakning, men är för rädd att göra fel så gör sällan något av egen fantasi (tyvärr) dessa SKA testas. Om jag vågar. Tack!

    SvaraRadera
  3. haha, jag tycker verkligen du ska våga dig på dem! :)

    SvaraRadera
  4. dom här är ju jättegoda :D inte så svårt att göra heller :)

    SvaraRadera
  5. mm,låter jättegott testa också att göra chokladcupcakes och tryck ner en halv marshmallow innan dom ska gräddas, jättegott och en stor favorit i hela familjen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp har gjort sånna också ;) Älskar att fylla dem med diverse götta, så tort och tråkigt annars :D

      Radera
  6. Den här frågan rör inget viktigt, men på bilden ser det ut som att degen är helt instängd (alltså inget litet hål där uppe i muffinsen), hur får du det så?
    Jätte bra blogg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha It's magic ;) Nej jag lägger tillbaka delen jag skär ut som ett lock efter jag lagt ner kakdegen :)

      Radera
  7. Amen du det där såg ju inte dåligt smaskigt ut. Ska nog allt provas imorgon!
    Jättebra blogg.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste säga att dessa var magiska. Dom blev väldigt omtyckta. gjorde med "Kakmonster" dekoration, supergott. tack

      Radera
  8. hej... du om jag gör mini muffins,så borde det blir ca 20 st då va??? mvh susanne

    SvaraRadera