måndag 11 februari 2013

Hembakad Semla Med Hemlagad Mandelmassa



Eftersom jag bor i Norge så säljs det inte många semlor. Så därför har jag bakat egna. Eller ja, vi har dem på mitt jobb. Norska fastelavens boller med sylt eller "mandelmassa" Dom är ok, men det är ingen riktig svensk semla. Med urgröpt botten, hemlagad mandelmassa, grädde med vaniljsocker.. Mmmm, This is a real semla! 

För bullarna använde jag detta recept. Ville inte ha allt för måna semlor så tog hälften av degen och gjorde kanelbullar ;) En annan svensk delikatess jag saknar här :)

Mandelmassa:
200g mandel
1dl Socker
1dl Florsocker
1msk vatten
Hälften av äggvitan från 1 ägg

Skålla och finmal mandeln i matberedare/mixer. Blanda ner socker och florsocker. Mixa till en massa. Tillsätt äggvita och lite vatten för att få en mer formbar massa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar